Yhteistyöllä kaikki sujuu
Suomessa urheilusponsorointi on ollut yritykselle tapa, joka on oikeuttanut yhteisöön kuulumisen. Perinteisen kaavan mukaan paikallisen pienyrittäjän velvollisuuksiin on kuulunut tukea jotain tahoa. Sponsoriksi alkanut yritys on harvoin saanut taloudellista hyötyä, eikä välttämättä merkittävää näkyvyyttäkään. Sponsorointi voi kuitenkin olla myös paljon enemmän! Usein yritykset kuitenkin lähtevät sponsoroimaan saadakseen jotain vastinetta rahalleen. Nykyään vaihtoehtoja ja tapoja yhteistyöhön on enemmän, ja niistä haluan nyt kirjoittaa. Koen, että on harmillista mikäli sponsoroinnista saatava hyöty typistyy vain logoon urheilijan käsivarressa.
Sponsorointi on parhaimmillaan pitkäjänteistä yhteistyötä, josta on hyötyä kaikille osapuolille. Olen itse tällä kaudella ajamassa vain vajaan kilpakauden, mutta siitä huolimatta olen saanut ympärilleni myös tälle kaudelle upeita yhteistyökumppanuuksia. Osa on ollut jo muutaman vuoden mukana, ja varmasti jatkamme tulevaisuudessakin samalla linjalla. Minulle on tärkeää, etten jää urheilijana pimentoon kautena, johon olen kuitenkin panostanut samoin kuin ennen, huolimatta siitä, että varsinaisia kisapäiviä tulee olemaan vähemmän. Haluan olla näkyvissä niin täällä somessa, kuin siellä kisakenttien reunallakin vauvan kanssa, ja haluan ehdottomasti tuoda esille niitä yhteistyökumppanuuksia, jotka ovat valmiita tukemaan treenaamistani ja kisaamistani myös äitiyslomani aikana, sillä täältä palataan täyteen nousuun seuraavia kausia ajatellen, ja tuolloin se näkyy olenko saanut treeniä alle vai en. Ilman yhteistyökumppaneita olisi lähes mahdotonta päästä treenireissuille, saati ajamaan ne muutamat kisat tälle kautta.
No mitä tulee siihen, millaisia yhteistyökumppaneita minulla on ja mitä heidän eteensä haluan tehdä vastineeksi tuesta… Koen, että sponsoroinnin ja yhteistyön vaikuttavuus syntyy, kun yhdessä luodaan merkityksellistä sisältöä ja tarinoita. Näkyvyyden lisäksi onnistutaan koskettamaan ihmisten tunteita. Tähän liittyy juuri tämä omien somekanavieni käyttäminen. Useimmat yhteistyökumppanini ovat minulle tuttuja siitä näkökulmasta, että olen heidän asiakkaansa, ja haluan välittää sitä osaavaa ja positiivista kuvaa tukijoistani. Olen itse saanut heiltä loistavaa palvelua ja voin antaa suositukseni heidän palveluistaan. Rahallisen tuen sijaan yhteistyökumppanini voi tarjota minulle esimerkiksi tuotteitaan tai palveluitaan, ja sovimme vastineen heidän tuelleen. Omia esimerkkejäni vastineesta on mm. valmius osallistua messuesittelyihin, mallinhommiin, joulukiireisiin tai vetämään työhyvinvointipäiviä hiihto-opetuksen, laskettelun tai moottorikelkkailun merkeissä. Mainospaikka kilpurini teippauksissa, logopaikkoja vaatetukseen, mainosta someen jne. Jotkin sponsorini ovat lähteneet tukemaan puhtaasti toimitusjohtajan tai omistajan tunnepohjalta ns. rakkaudesta lajiin. Puhtaasta ja aidosta halusta tehtävä sponsorointi on kunnioitettavaa ja myös tarpeellista, erityisesti näin urheilijan näkökulmasta.
Sponsorointi ei ole minusta yksin yritysten tekemää hyvää. Omalla kohdallani se suurin tuki tulee lähipiiristä. Kuten aiemmassa tekstissäni kerroin, on minulla näillä leveysasteilla hyvin pienet piirit, ja välillä vaikea saada tukea, kun en aina halua ahdistella niitä samoja henkilöitä, jotka ovat usein osoittaneet halunsa auttaa muun muassa hoitamalla lapsia kisakaudella ja muutenkin antamalla aikaansa minun kisaamiseni eteen esim. huoltamalla kelkkaani. Nämä henkilöt ovat korvaamattomia. Sitä kiitollisuutta ei voi mitata, ja voin vain toivoa, että minusta olisi joskus apua heille kun tarvitsevat.
Teille yrittäjät ja yritykset, jotka olette harkinneet alkavanne sponsoroimaan yksilöä tai seuraa, haluan todeta, että oikein hyödynnettynä sponsorointi on yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. Sponsorointi on positiivista brändin vahvistamista silloin, kun kohde on valittu oikein ja ajatuksella. Moni yritys on edelleen tietämätön ja passiivinen, mitä tulee sponsoroinnin rooliin osana markkinointia tukevaa toimintaa. Onneksi moni yritys toimii kuitenkin jo nyt aktiivisemmin ja ennakkoluulottomammin.
Yhteistyö on voimaa.
– Jonna #733
KIITOS!