Matkassa mukana

Kilpakuljettajat tietävät, että läpi talven kuljettavat kisareissut, treenireissut ja kaluston ylläpitäminen vaativat ympärille vahvat tukijoukot ja yhteistyökumppanit. Kilpaurheilu mahdollistetaan taustalla toimivien tahojen avulla, ja haluankin nyt avata heidän merkitystään niin kisakaudella, kuin sen ulkopuolella. Ja myös silloin, kun kilpakuljettaja on syystä tai toisesta poissa kisariveistä kokonaisen kauden, tai jopa useamman verran…

Kevät on jo pitkällä, mutta vielä pääsemme nauttimaan kauden viimeisestä koitoksesta tulevana vappuviikonloppuna 30.4.-1.5.2022, SM- snowcrossin päätöskilpailussa Paljakassa. Kilpakausi 2022 on ollut pitkä kahden erillisen sarjan kuljettajille, ja moni on matkannut myös Suomen rajojen yli naapurimaiden mestaruuksia tavoitellakseen. Snowcross Super League on vienyt pohjoismaisia kuljettajia kisaamaan mestaruudesta niin Suomen, kuin Ruotsin puolelle, ja SM- snowcross on suonut yllätyksiä ja upeita kisakokemuksia läpi Suomen aina Parikkalasta Rovaniemelle.

Kuva: omikron.kuvat.fi / Jari Lauri

Poissa mutten poissa

Joulukuussa sattuneen polven tapaturman vuoksi oma kilpakauteni on mennyt sivustaseuraajana, ja toimiessa Crane Hill Racing tiimimme apuna kisapaikoilla. Kuten parissa aiemmassa blogitekstissäni olen kertonut, olen yrittänyt moottorikelkkaendurossa viettämieni kilpavuosien jälkeen siirtyä snowcross- kisaviivalle, mutta erilaiset terveydelliset syyt ovat pitäneet minut poissa. Toissa talvena ajoin 2,5 kilpailua niskan retkahdusvamman vuoksi, viime kaudella ajoin yhden kilpailun ylikunto-ongelmien vuoksi, ja tänä talvena loukkaannuin joulukuussa, polveni operoitiin helmikuussa, jonka vuoksi kisakausi meni omalta osaltani sivusuun.

Huolimatta siitä, että olen ollut poissa kisaviivalta, en ole ollut poissa lajin ääreltä, enkä ole ollut pyörittelemässä peukaloitani myöskään yhteistyökumppaneiden kanssa tekemistämme sopimuksista. Olen äärimmäisen kiitollinen kaikille tukijoilleni, sekä koko tiimimme yhteistyökumppaneille, ja itse Crane Hill Racing tiimille siitä, että olen saanut toimia kuljettajan roolin ohessa myös some- ja mediavastaavana. On ollut hienoa huomata, että henkilökohtaiset yhteistyökumppanuudet ovat säilyneet, vaikka en ole päässyt kisaamaan.

Yhteistyön monimuotoisuus

Jotta kilpaurheilija voi menestyä, vaatii se suurta taloudellista panosta, mutta on myös muita tärkeitä tukemisen tapoja. Yhteistyökumppanuuksia voi olla monenlaisia, jokaisen urheilijan omaan tyyliin sopivia. Minulle niitä ovat rahallisen sponsoroinnin lisäksi niin varuste- ja vaatepuolen tukijat, kuin kehonhuollon mahdollistajat, mutta myös tämän kirjoittamisen ja medianäkyvyyden tarjoajat. Kuopiolainen ohjelmistotalo Hurja Solutions on toiminut tukijanani vuoden 2017 lopulta lähtien, heidän luotuaan yhdessä Mainostoimisto Legendan Harrin kanssa minulle omat nettisivut, ja tarjoamalla niiden ylläpidon kaikkina näinä vuosina.

Kaudella 2018 sattui sopivasti olemaan myös omat onnen palikat kohdallaan voitettuani urani tähän mennessä parhaat saavutukset, SM- kultaa mk-endurossa, sekä mk- sprintissä. Minulle on aina ollut tärkeää, että voin viedä lajiamme eteenpäin ja luoda kanavia kilpaurheilijana, joiden kautta uusia ihmisiä löytää lajin pariin. Se, että olen voinut kirjoittaa blogia näinä vuosina nettisivujeni myötä, ja kyennyt toimimaan sen pohjalta aktiivisena kasvona sosiaalisessa mediassa, on saanut useat nuoret tytöt lähestymään minua moottorikelkalla kisaamisesta kiinnostuneena. Ne hetket, kun nämä tytöt ovat löytyneet yhteydenpitomme jälkeen lähtöviivalta, ovat olleet minulle ne palkitsevimmat. Myös muut omaksi ilokseen kelkkailevat tytöt ovat kysyneet vinkkejä harrastuksessa kehittyäkseen, ja olen enemmän kuin mielelläni ollut apuna oman osaamiseni rajoissa. Ilman näkyvyyttä ei voi vaikuttaa.

Merkityksellistä tukemista

Moottoriurheilulajien korkeat kustannukset eivät ole mikään salaisuus. Varsinaiset ajokit, omassa lajissani moottorikelkat, treenivälineet, varusteet ja vaatteet, lisäravinteet, treeni- ja kisamatkat, osallistumismaksut, liikuntapaikkamaksut, sekä majoituskulut ovat suuri kuluerä kuukausittain. Eri toimijoiden tarjoama tuki saa urheilijan kautta näkyvyyttä, ja tämän vuoksi jokainen yhteistyökumppanuus myös tukee toisiaan, mutta ennen kaikkea kilpaurheilijaa, ja mahdollistaa sen, että voi keskittyä itse menestymiseen, kun taustajoukot ovat vahvat.

Yhteistyökumppaneiden kanssa tavoitteena on aina molempien saama etu ja hyöty, joten on äärimmäisen tärkeää pitää hyvää huolta tehdyistä sopimuksista, jotta yhteistyökumppanuudet jatkuvat kaudesta toiseen. Merkityksellisyys yhteistyölle syntyy siitä, että molemmat tahot kunnioittavat toisiaan ja toimivat yhteisen hyvän edessä. Yhteistyö edellyttää uskoa siihen, että sen kautta syntyy jotain enemmän ja sille on asetettu pohjaksi yhteinen tavoite. Oli se sitten urheilijan tarjoama näkyvyys, edustaminen, puolesta puhuminen, tai vaan puhdas usko urheilijan menestykseen ja halu toimia taustalla mahdollistajana.

Kohti kautta 2023

Omalta osaltani matkani kohti kokonaista snowcross kilpakautta jatkuu. Polveni on operaation jälkeen lähtenyt kuntoutumaan hyvää tahtiin, ja luotto siihen, että olen ensi talvena valmiina viivalle, on vahva. Nämä muutaman kauden vastoinkäymiset ovat vain kasvattaneet nälkääni, saaneet minut entistä sisukkaammaksi, ja ymmärtämään, että vain tekemällä edelleen töitä tämän lajin edessä voin menestyä. Tavoitteenani kaudelle 2023 on puhtaasti se, että pääsen ajamaan kokonaisen ja ehjän kauden, sijoitukset tulevat siinä sivussa sen mukaan, miten kehitystä tapahtuu.

Yhteistyökumppaneita etsimme aktiivisesti koko Crane Hill Racing tiimillemme, joka tarjoaa eittämättä yhdet suomalaisen snowcrossin näkyvimmät ja äänekkäimmät mainospaikat. Mutta myös yksilötuki on äärimmäisen suuressa merkityksessä, olenhan tavallinen työssäkäyvä ja työn ohessa opiskeleva kolmen lapsen äiti, joka ei ilman tukijoita viivalle pääse, mutta on valmis tekemään töitä ja tarjoamaan yhteistyökumppaneille erilaisia vastineita saadusta tuesta.

Sponsorointi ei ole minulle pelkästään yritysten tarjoamaa tukea, vaan myös yksilöt voivat osoittaa tukensa eri tavoin. Kilpakausi ei olisi mahdollista ilman asiantuntevia huoltojoukkoja, tukeaan tarjoavaa ja kannustavaa perhettä, sekä ystäviä, eikä myöskään ilman kelkkakansan yhteisöllisyyttä. Ei ole yhtään kilpailua, jossa jollakin ei olisi tarvetta esimerkiksi varaosalle, ja aina ihmiset ovat valmiina tarjoamaan apuaan, sillä mitä olisikaan kilpailla ilman kilpakumppania… Tukeaan osoittavat monella tavoin myös varsinaiset lajin fanit, kuin myös kilpailujen järjestäjät, eli talkooväki. Merkitys kaikella sillä on kilpailijoille suuri, sillä ilman heitä ei olisi kilpailujakaan. 

Kauteen 2023 valmistautuminen ei suinkaan ala seuraavan talven saapuessa, vaan se on jo alkanut, ennen kuin viimeistä kisaa on ajettu. Monet ovat tilanneet jo tammikuussa ennakoissa uuden kilpurin, solmineet sopimuksia vaate- ja varustepuolen edustajien kanssa. Tulevan kesän ja syksyn treenit ovat tärkeimmät, jotta kilpakaudella jaksaa ajaa. Näiden mahdollistamiseksi yhteistyökuvioiden sopiminen on käynnissä, joten mikäli sinulla on halu olla mukana ensi kaudella, aitiopaikalla, vauhdikkaan lajin äärellä, ota yhteyttä jo nyt! Sovitaan meidän näköisemme yhteistyökuvio. Kiitos kaikille matkassa jo mukana oleville!

Hurjin terveisin,

Jonna Hottinen #733

Instagram @jon_n4 / Facebook @jonnahottinen733

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.